Friday, October 7, 2011

Aireen Nurhumaira Bt Ahmad Haszuan

Dah masuk Nov jek.. aku dah macam rase takot,happy,tak sabr, gerun, sume ade lah.. perasaan tu campur campur..tak tau nak ckp cmne.. Opkos aku happy kan.. yela nak jadi ibu,mak,mummy,umi,mama...  mesti la happy... genap 8 buln baru tau dalm perut ni baby girl..  seblum ni scan mesti men sorok2..

Due 21 nov 2010.. iaitu tarikh ulangtahun perkahwinan Huda & Wan.. errmm mmg nak ngam2 ngn tarikh tu.. sng nak celebrate sesame.. heheh.. dalam hati terdetik gak.. kan best kalo aku beranak 3.11.2010.. sbb En.Kucing besday die 11.3.. so cam terbalik la dgn anak die.. best kan.. smpai 3.11 errmmm.. nampak nye takde pon tanda2 baby nak kuar.. aku rilek je g keje lagik... pastu siap g pd lepak2 ngn umi n kak ala serta suami dan anak2 nya.. hehehe...

3.11 berlalu cm tu je... pastu terdetik plak.. errmmm baby kuar 7.11 la.. dah leh same cam mami.. besday aku kan 7.1.. so lebih kurang la... nak jugak nak jugak.. tp tak kuar juga tande tande nak beranak.. so aku rase tak payh la nak harap tarikh2 ni...bio jela.. bile2 pon takpe..asalkn aku selamat melahirkan..dan baby pun selamat dilahirkan.. moge moge sumenye selamat....-----

teringt kakak aku beranak cepat 10 hari.. umi pun same beranak cepat 10 hari... so kemungkinan besar aku pun ikut jejak langkah umi n kakak ku... so awal2 dah amik cuti 8.11 tu.. sbb due 21.11 kan so kmgknn dalam 10-12 nov tu aku akan bersalin... terpikir plak.. eh kan best kalo baby kuar 11.11.2010.. waaahhhh.. best best..

selase- 09.11.10... duk umah jek sepanjang hari... duk sorang2.. En. Kucing keje.. takde rase ape2 pon..bese2 jek... tgk tv..makan..tgk tv..makan.. sidai kain.. basuh kain.. kemas2.. buat la ape yg patut.. org kate kalo byk bergerak cepat sket beranak nyee..

En. Kucing balik keje... pas isyak kuar makan kat luar...  selera sungguh aku makan k.. hahaha...
balik trus membute..

Tepat jam 0100 hrs.. 10.11.10- Rabu
Terjaga..macm rase nak kencing.. tetibe rase panas je mengalir celah kangkang... situ la kat mane lagi nak kuar kan..tak kan celah ketiak plak.. ok 18SX la k.. tapi xde rase sakit langsung pun... aku bgn la..tgk satu tilam dah basah.. SAH.. air ketuban aku dah pecah.. aku berdiri lagi mencurah2 die kuar.. panas je rase.. tapi siyes tak sakit ape2.. aku kejut la En.Kucing bgtau.. Ok rugi tak rakam aksi nih.. En.Kucing terus melompat dri katil k..kelam kabut amik brg aku sume..beg sume dh mmg ready awal2..(nasihat utk bakal2 ibu.. kalo dah rase tarikh dah dekat tu..standby la beg ibu dan anak siap2..standby doc sume..letak kt tmpt yg senang nak ambil.. sbb kite tak tau cmne care kita nak beranak nnt..tak tau ape situasi nye.. so bersiap sedia la k..) En. Kucing yg kelam kabut tak tentu hale..padahal aku rilek jek.. aku masuk tandas..mandi siap2.. cuci rambut..sabun wangi2.. persediaan tu penting.. dah tntu ko nak beranak japg.. so mesti nak bersih2 kan..dah mandi sume..aku siap leh cuci bilik air sket..tetibe nampak kekotoran di situ.. wahahha.. sbb tak de rase sakit pun..tp air ketuban asyik kuar je..pakei pad stgh jam dah lencun ok..
Pastu.. aku angkt kain jap yg di sidai pagi tadi.. naseb sket je.. so aku amik keputusan nak lipat trus.. kemas2 bilik..sbb aku tau aku takkn balik umah ni dalam mase 2 bulan lagi.. so aku nak ianya berada dalam keadaan memuaskan bila aku balik dri berpantang nnt.. En. Kucing dah menggalabah ayam tggu aku.. rilek la bro.. kalo sakit xdela aku wat sume kje nih... Tetibe teringt nak jenguk dapor.. naseb time aku sebok duk lipat kain..En.Kucing dah tlg cuci pinggan mangkuk.. hahahahah.. sbb die tau aku akan buat sume tu.. disebabkan die dah tak sabar nak bwk aku g spital..so die yg buat.. Gud Boy Darling.. :))

Ok dah puas hati..aku pun dgn selamber nye kuar umah g kat kete... En.Kucing bwk kete laju gile weh... adooiiii...kang teberanak plak dlm kete..hehe.. dlm kete mencurah2 lagi air ketuban ku.. tp masih tak rase sakit.. sampai spital mmg dah basah lencun ok.. seat kete pun lencun..air ketuban ni dia cam air bese je..cume likat sket kot... xde bau pun..jernih jek..

 sampai trus bwk g labour room... aku tau dah..mesti kene seluk nye nih... addoiiiiii.. sakit sakitt..ok waktu doc seluk tu sgt sakit okeh.. btol weh sakit wehh.. hahahahah.. saje bg gerun pada bakal2 ibu.. huhuhuu.. ok doc kate baru 2cm.. so admit ward la sbb air dah berbaldi2 kuar.. duk la wad malam tuh.. En Kucing teman sampai pagi... Time ni la nampak kasih sayang yg dicurahkan oleh sang suami.. Terima Kasih Abg..
sampai pagi tido jek..tido makan borak.. org dtg melawat tgk aku jek.. baby dalam perot lagik..tak kuar lagik.. huhuuhuh... kesimpulan 10.11.10 hari rabu seharian aku duk bodo2 je kat spital.. baby dalam perut aktif cm bees.. air kuar tp xdela byk dan still jernih.. doc kate kalo air kuar tu da kuning2 atau ade darah cepat2 gtau.. sbb takut baby dah lame sgt dlm perut.. alhamdulillah xde plak tande2 mcm tuh.. takut gak tuh.. sbb takde tande2 langsung nak beranak nih.. En.Kucing teman dari pagi sampai malam.. makan same2..mandi pun die mandi kt spital..

Malam tuh doc cek lagi..dan doc seluk lagi yeepp.. fuuhh aku sungguh tak tahan btol mase kene seluk tuh.. naseb doc pompuan.. tgn kecik..hehhe.. utk yg tak tahu seluk tu bukan jari je yeepp.. dah skali tgn2 die masuk dalam tuh..adooii..still 2 cm.. doc kate kalo 'jalan' tak bukak lagi esok pagi kene 'induce' bg cepat beranak..induce tuh cmnih.. sejenis cecair akan di masuk ke ke dalam faraj utk mendatangkan rasa sakit utk beranak.. kire ubat tu untuk paksa kite beranak.. so dalam erti kata lain... sakit sgt2 sgt2.. dah kate pun paksa beranak mesti sakit sgt sgt sgt... aku dah takut gile bile doc kate cmtu.. xnakkkkk...ttaaaakkkxnakakkkk... time tuh dah kul 9 mlm... EN.Kucing balik jap.. Malam sket bru die dtg.. So,aku sorang2 malam tuh..Ohh..umi n kakala ade dtg sepanjang aku di spital.. teman mase tak sakit.. heheheh...

malam tuh mmg xboleh tido..asyik pikir je tntng esok nak kne pakse beranak tuh... nak ikut kan japg tepat jam 1 pg (11.11.10).. dah 24 jam baby dlm perut ..xkuar2..ikutkan xboleh cmtu..bahaya pada baby dan ibu.. sbb takut baby makan taik..atau lemas.. risau sgt2.. aku rase kalo kat private hosp dah lame aku kene potong..(operate la).. isskk takut lagi membuak2..macm mana la keadaan esok.. dalam pada pikir2 sorang2 tuh.. tetibe rase cam ade contraction.. errmm..mengeras..errmm.. sakit pinggang.. eerrmm..sakit kot.. ok kejap je..ingt macm dah ade tande ni..pastu aku baring la.. ingt nak trus tido.. konon xnak rase sakit tuh.. hahha..smbil borak2 ngan akak katil depan..sambil tu cantraction tu dtg sejam sekali.. rase nye tu bukan contraction lgi kot.. macm baby mengeras la.. xde la sakit..cume sengal2 pinggang tuh.. aku leh tahan lagi.. sejam skali g toilet nak cek air ketuban kale ape.. still ok lagi..

kul 2 cmtu ade doctor dtg cek.. doc tnye tak tido ke.. esok awak nak meneran xlarat plak.. baik awak tido nnti xdek tenaga.. (aduhh doc cmne nak tido.. sakit pinggang tak tentu psal dah nih.. ) aku diam jela malas nak ckp ngn doc tuh.. pastu doc kate... cek ctg.. cek hbp.. sume okeh.. baby dalam perut pun ok.. so,doc kate kalo malam ni jalan tak bukak jugak esok pagi kul 7 nak induce.. suh beranak jugak.. coz baby dah ade dlm perut melebihi 24 jam.. aku sgt sgt takut time nih.. yela pes time nak beranak.. takot tau.. time tu.. mlm tu jugak.. col umi..msg kakak,adik..org2 tersayang.. sume aku col nak mintak maaf.. hehehehe.... 

Tepat kul 3 pagi -- 11.11.2010
dah mule dah.. sah mmg contraction seperti yg org2 ckp..sakit tu dtg blah dtg blah.. mae dtg sakit gila2.. tau nak explain cmne..yg harus mmg sakit.. pastu die ok..pastu sakit balik..dalam stgh jam sekali la.. pinggang xyah ckp la.. dah macm nak cbott..heheh.. mmg xleh tido langsung malam tuh.. kejap aku jlan2 keluar.. kejap duduk atas katil..kejap baring..kejap tepon En.Kucing borak2.. malam En.Kucing xleh duk dlm wad.. Kene tggu kt luar.. En.Kucing pun xtido rupenye.. Riso kate nye.. mmg xleh nak lelap mate.. Jadi aku pun bergayut la ngan En Kucing.. aku dalm wad..Die kat luar wad.. cian die tido atas kerusi jek.. Love u Abg..ehehh.. dah lari tajuk dah.. dah masuk bab sayang menyayang dah ni.. heheheh...malam tu gayut cite pasal nama anak.. 
tak compom lagi nak letak nama ape sebnanye... aku pilih Aireen Nurhumaira... En. Kucing pilih.. Aisyah Nurhanani... Dah bersalin nnt aku cite knape name yg aku pilh jadik pilihan.. hehehehee

terlelap sampai kul 7... bgn jek mandi jap.. eerrmm.. mcm dah tak sakit plak.. pelik kan.. bgn pagi tu ok je plak.. sudah..aku dah tau dah.. mesti kene induce.. Ya Allah.. Tolonggg  takuuttt.... pagi tuh doc cek.. mase utk di induce pun tiba.. aku dah beserah dah.. xpela..kalo itu boleh buat baby aku selamat dilahirkan aku redha.. tak kesah la aku tanggung kesakitan mcm mana sekalipun.. asalkan baby ku selamat... :'))
Doc pun seluk lagi...  HHahh.. doc kata dah bukak 4cm.. yahhoooooo.. tak payah induce... trus kene tolak g labor room.. seblum tu doc masuk ubat utk kaci berak kt tmpt berak la kan.. .. sbb nak kuarkan sume najis2 yg ade supaya mase teran nak beranak nnt ..xdela kuar ngn taik2 skali..hehehe...persiapan utk menunggu kelahiran yg pertama cahaya mata ku...:))

Menanggung kesakitan selama 4 jam... contraction dah kerap2.. stat dri kul 10pgi smpai saat2 melahirkan puteri ku..  sakit sgt tak terhingga utk di katakan.. tapi kesakitan ini membawa seribu rahmat membawa rezeki dan tuah kepada keluarga ku.. Puteri ku..dia yang melengkapkan keluarga ku.... Kesakitan tu dah bertukar jadi saat kegembiraan.. tp masih sakit ok.. pinggang dah nak tercabut.. heheh...

dah kul 12 lebih cmtu.. perrggghh contraction dah lebih kerap dari biasa..  Aku ingt lagi kakk aku kata..kuatkan semangt..jgn lemah..jgn lembik..umi kata teran btol2 mase nak bersalin tu.. jgn jerit2.. buat btol2.. jgn cepat mengalah.. ingt pesanan kakak dan umi ku.. aku bertambah kuat utk lawan rasa sakit tuh.. nak je mintak epidural.. tp xpelah.. masih boleh mengharungi.. (epidural tu adalah sejenis ubat yg akan di suntik ke dalam tulang blakang anda utk menahan sakit yg terlampau sgt.. dan takkn rasa sakit apa2 utk bersalin.. tp ade kesan sampingn nye..).. xnak la.. En.Kucing ade menemani aku di sebelah..dr pagi lagi..dia tengok depan mata macm mana aku menahan kesakitan.. Dia ada di smping aku..  En.Kucing kata kalo tak tahan amik jela epidural tuh.. tak pela..tak nak la.. boleh lagi kot.. sambil2 menahan sakit tuh..borak2 la ngan En.Kucing kt sebelah.. Doc kata kalo contraction sakit sgt sedut gas kat sebelah katil tu.. aku pun sedut la.. masalahnye gas tu bagi aku ngantok.. baru sedut 3-4 kali dh nak tido dah.. kang nak teran cmne kalo ngantok.. heheheh..

okeh.. dah kul 2pm.. contraction dah 5 min sekali.. ni mmg dah btol2 nak beranak nih.. dah rase2 di ujung2 dah ni.. rase nak teberak pun ade.. sakit die mcm senggugut mase period tp 1000000000 X ganda.. hah hameekk ko... hehhehe.. sakit tapi best tau.. mari2 cepat beranak...heheh.. time nih aku dah tak tentu arah dah....nak jerit2 pun ade.. bilik depan aku tu patient india... adehla.. seblum aku beranak.. die beranak dulu..fuhh bukan main dgr die nye sumpah seranah.. aayyoooo aammmaaa apppaaaa... sakitt ooo..aaoyoyoyoyo.. hahahahaha... aku dgn En Kucing tergelak2 dgr..padahal tgh menahan kesakitan.. tp disebabkan dgr india tu sumpah seranah..jdi kelakar plak.. so aku dah set dlm pikiran..pliss huda jgn jerit..wat bese jek.. rilek je... jgn bagi malu kaum ibu.. whahahha...

dah 2.15pm... ''abg nak kuar dah bang... nak berak pun ade nih..'' kata aku pada En.Kucing... En.Kucing mcm bese,die yg menggelabah lebih2.. hehheh.. Doc kata..''hah dah boleh teran dah ni.. kalo nak teran,wat btol2 tau..lipat kaki tu.. tgn pegang buku lali kaki.. pastu teran btol2..jgn angkt punggung.. tarik nafas teran abis2..'' ..aku pun bertindak mengikut arahan... tarik nafas..1..2..3.. terannn... eeekhhhhh.....tarik nafas lagi..teraannnn... En.Kucing di sebelah smbil pegang bahu..dan kepala aku.. ''Cepat yang... boleh yang... lagi yang...'' hahah..sgt teruja bila ingt balik moment tu.. sgt berharga.. :)).... okehhh kali ke3 ... tarik nafas..terannnnn..............









busshhh.......********














uweekkkkk.... lahirlah seorang insan ke dunia ini... puteri kami yang di beri nama Aireen Nurhumaira Bt Ahmad Haszuan.... ffuhhhh... hebat btol mak ko nih.. 3 kali teran bedebuss kuar ko nak oii... Abah ko tgk dgn penuh bangga dan telan air liur... sbb die takt darah ok.. hahahahhaa...Siyes beb.. lepas baby kuar..langsung xsakit..xde rase ape2. mase doc kuar kan uri pun dah tak rasa ape dah... siap boleh high 5 ngn En.Kucing.. doc gelak je tgk ktrg men sep sep.. hhaha.. Xde rase ape pon.. Then doc trus letak baby atas dada aku...Ya Allah.. Kau saja yg tau perasaan ku ketika tu... Syukur tak terkata... Syukur dgn rahmat dan rezeki yg kau limpahkan padaku...

Alhamdulillah... anak kami selamat di lahirkan..pada 2.25pm.. 11.11.2010.. hari khamis.. secara normal.. di Hospital Ampang, Selangor.. .. Amin Amin Amin... 

  baru setengah jam...


               tido je.. ayeen mmg tak byk ragam..          


                         macam muke sape..????                                  





Lepas je baby selamat dilahirkan.. Ayeen Meyaa kena di tempatkan di wad NICU..sbb dah lebih 24 jam dalam perut.. jadi doc letak ayeen dalam jagaan rapi sbb nak tgk kalo ade kuman dalam darah.. sedih sgt2.. baru 15min dapt pegang ayeen dah kene bwk g NICU.. sedih sgt2.. kat wad aku satu bilik 4org..sume ade anak masing2 kat seblah.. mlm2 susukan anak.. tapi ayeen kene duk kat NICU.. Lepas je doc dah cek aku lepas bersalin ape sume.. aku trus suh En Kucing bwk g tempt ayeen.. Pakei kusi roda..nak jln perit sket.. hehehe.. heheheh.. bru leh duk ngan ayeen.. Org luar xleh masuk wad ni kecuali ibu dan bapa bayi.. Baru dapt menikmati saat2 pertama kali menyusukan anak sendiri... aku duk ngn ayeen smpai malam... smpai nurse cari aku suh balik bilik aku sendiri sbb doc dtg nak cek.. sedih sgt nak tggl ayeen sorang2 kt situ.. walpun ramei lagi baby yg ade kt situ... tp ayeen tak siyes sgt.. doc nak cek drh die je.. Harap2 anak mummy sehat dan kita boleh balik rumah kan syg... :)) itu je harapan aku..supaya takde ape2 jadi pada anak aku....sedih tau... gile tak sedih..huhu.. Malam tu aku tido sorang2.. Aku suh En. Kucing balik.. kesian tgk die.. dari pagi ke malam.. malm ke pagi..die duk teman aku jek.. makan tak..mandi tak.. cian die.. tido pun atas kerusi je.. Maceh Abg..:')


Esok nye 12.11.2010
Pagi2 bgn lepas doc cek.. n  lepas makan.. tggu En Kucing smpai.. terus g tgk ayeen meyaa.. comel je die tgh tido.. aku smpai je nurse kat situ bgtau.. ''anak awak bru je nangis tdi.. dia nak susu tu..''... ciannye anak mummy...okehh. cepat bagi ayeen susu... pandai anak mami icap cucu... hehehehhe... doc kata ayeen dah boleh kuar wad.. mami pun dah boleh kuar dah.. ayeen dah ok.. darah dia ok je.. Alhamdulillah... syukur pada mu Ya Allah... So,kemas2 brg ayeen... brg2 mami.. sume kemas2..Kite nak balik dah syang...


So dah setel sume bawak ayeen g cocok BCG dulu seblum kuar wad...pastu Balikkkkkkk.... 
Tggu pakcu dtg amik ktrang... :))



  with Abah.. Tgh tggu Pakcu dtg amik kat hospital...

Nama Aireen Nurhumaira jadi pilihan sebb aku yg nakkk...!!!! tuje... bermaksud kesenangan kemewahan cahaya putih merah... :))


Pesanan Buat Aireen Nurhumaira Bt Ahmad Haszuan...

Anak mummy... mami harap nnti ayeen dah besar jadi insan yg baik.. yg mulia.. yg berbudi pekerti.. yg bijak pandai menjaga diri.. menjaga keluarga.. menjaga adik2 ayeen.. Mami n Abah sentiasa doakan yg terbaik buat ayeen... dah besar nnt jangan nakal2.. hormat org tua.. mami akan jadi kawan baik ayeen.. sentiasa ada di sisi ayeen.. blaja pandai2.. buatkan keluarga bangga pada ayeen.. nnt dah besar nnt ayeen bace blog mami ni k.. Abah n Mami sayang Aireen smpai bila2... :))

ps---  mesti tertanya mna pic aku kn... mmg sje xnk kaci tunjuk kt sni.. muka sembab cam hape dohh.. haha.. xyah la k..huhuuuu..cukupla pic merah jadi tatapan umum.. hhehehhee

Hasil Nurkilan~~ Mummy Merah.. :))
Love -- Ayeen Meyaa-- En. Kucing -- Bff-- ..))


No comments:

Post a Comment