Tuesday, October 4, 2011

Pulau Perhentian



Tetibe En. Kucing kata.. Mggu depan jalan2 nak tak.. Eh.. cm best je bunyik tuh.. Okeh.. dgn gigih aku cari pulau mane yg blom redah.. Belek punye belek.. goggle sne sini.. Okeh.. rasenye blom penah g Ganu dgn En.Kucing.. so finally pilih Pulau Perhentian destinasi seterusnye.. So,dgn jayenye.. kat opis selidik satu pulau tuh... besela kalo nak g holiday mesti kne wat research kan.. okehh.. kompom tmpt tu best.. plus dh tgk pic mmbr g sne.. okeh sgt cantik.. Tapi disebabkan mak bapak Ayeen suke redah je.. so ktrang tak booking ape2.
Okeh da happy2 la nak g honeymoon.. Tetibe En. Kucing kate nak bwk kawan die 2 org.. Adoii.. mcm tak best je rase.. aku lagi suke holiday dgn family aku je.. kalo rase nak g ngn kawan.. kawan jek.. tak best kalo kat situ ade kwn n anak bini skali.. nnt cm belah bagi nak jaga hati due2.. Tapi disebabakn aku ni seorang isteri yg solehah lagi baik hati.. aku izinkan juga si suami ku En Kucing bwk kawan die 2 org tuh.. Naseb gak budak 2 ekor tuh ngam ngan aku.. dah macm adik beradik dah.. So boleh la masuk kepale.. Ayeen pun dah ngam ngan pakcik die 2 ekor tuh..
Okehhh... grk dari umah 4pgi ok.. sbb nak smpai sne dalm kul 12pm.. (perjlnn 8-9 jam).. aku tak tido pon sepnjg perjalann.. dah bese jadi kutu mlm.. so bab2 tak tdo nih.. eleh small the metter.. hahah.. poyo dohh.. dalam kete sume suh aku diam..sbb drg nak tido.. aku asyik membebel jek.. yela xnak bg En. Kucing ngantok..aku pon cite la mcm2.. padahal En. Kucing suh aku tido sbb malas nak layan aku cite... huh.. naseb laki aku..kalo tak dah lame aku bg sepakan jarak dekat.. haha...Sampai kat hentian.. nth aku dah lupe...

 kul 4pg kat perhentian mane ntah.. ayeen segar bugar ok.. mak ko dah membute time nih..

Untuk ke Pulau Perhentian.. From KL
~ Drive through Karak Highway > Raub > Gua Musang > Kuala Krai > Jerteh > K. Besut
~
Drive through Karak Highway > Kuantan > Kuala Terengganu > Jerteh > Kuala Besut
~ Take bus from Hentian Putra bus stand and stop at Kuala besut jetty or Jarteh bus stand
- Mahligai express - +603-40428533
- Mutiara express - +603-40433655
- Transnasional - +603-40438984
~ Train from K.L Sentral to Tanah Merah train station
~
Flight from KLIA or Subang to Kota Bharu airport ( MAS , Firefly or Airasia )

 Tepat jam 12pm.. ktrang smpai kat jeti kuala besut.. jeti ade 2 tau.. 1 jeti tok bali n 1 lagi jeti kuala besut..
 org kate jeti tok bali ni macm jeti haram la.. xdek lesen.. so kalo nek bot tetibe plak tenggelam ke hape.. tanggung sendiri la.. sbb tu harga die murah berbanding kat jeti marang tu.. lg stu xde life jaket.. so bawakla pelampung sendirik.. wahahah... org kate la.. so aku prefer naik bot yg halal..coz bwk ayeen meyaa.. nak la yg selamat sket kan..parking kete kat jeti ni selamat ok.. melainkan korang pilih nak park tepi2 jlan.. yg xde org jage kete korang.. so itu tanggung sendirik la.. parking tak mahal..sehari rm 7 jek.. mule2 En. Kucing park kat kawasan lapang.. then ade abg tu dtg kt tingkap suh park kt bwh bumbung..btol2 seblah opis die.. waaahhh... sungguh baiknye hati abg tuh.. ok petanda baik di pulau perhentian.. So,dgn bangga nye En Kucing park kt si tuh.. Then jalan kaki sket je.. dalam 50m nak ke jeti tuh.. Kat situ ade kedai2 makan..dan kedai2 menjual brg.. ade gak travel agent kat situ.. utk org2 mcm kami nih..mmg sesuai..sbb suke hati main redah je kan.. hah amik kau.. padan muka hotel byk penuh.. ramei gile kot time tuh kat perhentian nih.. hahahah.. okeehh.. abg jge parking tdi tuh..bini die agent kat situh..so jumpe la binik die tuh..sng cite satu kampeni... Org kate lagi la kan.. Kalo bwk anak2 kecil elok g perhentian besar.. sbb kat situ more to family punye tmpt la.. Tp aku nak g perhentian kecil sbb situ org kate lebih happening.. so ckp kat akak tuh nak g yg kecik nye.. fuhh naseb ade bilik kosong... ngam2 2 standard room..with bekpes for 2.. okeh trus sebat jek.. rm150 /nite.. ok lah kan.. ktrang kat sana 2 mlm jek.. eh lupe nak bgtau hotel ape.. Shari-La Resort..best best dan best.. :))
perut dah nyanyik lagu Keong Racun..(lagu peberet bff ) kita mkn dulu....mkn kat jeti ni okla.. harga standard la..sedap pon ok gak lee..hehe... lupa plak..
Tiket bot beli siap2 harga pegi balik rm70 satu kepala.. ni speed bot tau.. bukan bot bese or feri..

Boat fare 
Speed boat (30 - 40 minutes journey) RM70.00/person/adult 
RM35/person/child - to and fro
RM40.00/person/adult & RM20/person/child - one way
* Child price (3yrs – 11yrs old, 12yrs and above consider adult)

RM50/person/way for the Oct - Feb 



 tgh tggu bot..En Kucing, Ayeen, Castello, Rossi


Kul  130 bru dpt nek bot.. ramei weh org.. mule2 tgk bot tuh.. xde la rase tkt ke ape.. tetibe dah atas bot takot plak.. Ayeen Meyaa seperti bese.. Anak dara mummy yg cool ok.. ayeen rilek je..santai abes.. dari gerak umah kul 4 pagi..tak de ragam langsung.. minum susu ontime..makan ontime.. berak kencing sume ok jek.. tu yg tak meragam kot.. baik anak mami nih... dah besar sket mami n abah bwk jalan lagi k.. :))atas bot..En Kucing dokong ayeen.. Senyum jek.. gelak2.. bot tu laju okehh.. laju gila babeng.. pastu pandai lompat2.. sumpah aku kecut perot.. ni kalo pegnant mmg xboleh naik..siyes xbole.. ayeen meyaa ok jek .. gelak2..dgn angin kuat gile.. bile bot tu terentak2 die gelak.. air percik2 kat muke.. ayeen mmg cool gile.. sempoi anak mami nih.. wahahah.. smpai skerat jln.. ayeen tido.. adusss boleh plak ayeen tido berenjut2 nih.. rilek je.. dah bapak eh kene pangku.. hehehehheeee..

bot lambung2.. canak2 okehh..

sampai je..turun bot ayeen bgn dah.. mgkn ayeen dibuai2 mimpi kot.. tu yg nyenyak je die tido.. huhuhuhu... smpai masuk bilik... trus kuar mandi laut ... sgt teruja dgn air yg hijau kebiru biruan... sumpah perhentian ni cantik... yg paling cantik aku penah tgk.. nak duduk situh..xnak balik kl boleh tak..?????
kalo kt perhentian kecil ni yg best kat Long Beach tuh... Dari Hotel nak je Long beach tu kene jln kaki sket.. dalam 5min smpai la..dekat jek.. Kat tmpt aku duduk tu..tak byk kedai makan sgt.. ade gak la.. nak snorkelling pun kat long beach best sket.. tepi2 pantai tu pun ikan byk gile.. so ktrang g la kat long beach tu.. ramei gile weh minah2 saleh separuh bogel di persisiran pantai.. dah kate laki kan.. En .Kucing dan rakan2 pun cuci mate la.. duk melepak bwh payung tepi laut..konon nak rilek padahal nak cuci mate.. naseb mak sporting.. ayeen pun rilek je ikut abah cuci mate.. whahahaa..
Ktrang tak g pon snorkelling ,diving ke.. tak g pon.. coz bwk ayeen kan.. lgpun mmg tak nak g.. kat tepi2 laut ni pun dah best dah intai2 ikan..mandi2 ngan ikan.. ayeen pun geli2 mandi ngan ikan..hehehee..

smpai terus terjun... !!!!



memang anak abah.. tak nak lepas okehh..



Okeehhh.. mmg perut aku buncit.. sket je k.. ade aku kesah..:P



 Ayeen Meyaa Intan Payung.. Macam mak ko jugak.. Tido tepi laut..
Naseb takde sape snap pic aku..



Nitelife... mmg superb n happening.. patutla org kata kalo nak enjoy g long beach.. malam die mmg best gile... aku turun kejap je.. ayeen suke tgk abg api.. ade show api dan macm2 lagi.. macm beach pub la.. utk santai2 best weh.. yg minum2 pun ramei..mabuk2.. so mmg tak sesuai nak bwk anak2 kecil k.. merah dah besar aku takkn bawak g tmpt2 mcm ni..naseb die kecik lagi..so mak bapak die la yg enjoy tak tentu pasal.. tp xde la smpai mabuk kehape..ko nak mampos.. teguk air setan tuh.. nauzubillah... just dgr2 muzik layan2 cmtu jela.. ayeen pun layan gak.. tahan btol mate budak ni..tak tido dr ptg..lepas mndi je tido..penat sgt la tuh berenang..haha..
emm.. pes n 2nd day aktiviti lebih kurang same je..sbb kat sini xde bende yg leh buat melainkan krg g marine park or nek bot g tmpt len...mcm aku,aku mals nak g sume tuh so lepak kat longbeach jek siang malam.. tgk En Kucing men bola dgn geng2 nye.. cm bese la..En Kucing aku ni peramah org nye... campak mane2 pun die leh ade kwn.. so kt sne..kenal malam sok dah men bola sme2.. hehee.. dgn kawan2 aku pun die leh ngam..bwk jela g mane pon..die boleh je.. Love u En.Kucing.. :))


mari main bola.. 



 Balik ari ahad.. sume penat plus hitam.. muka macm nak terbakar ok..mane tak nye berjemur jek... ohh lupa plak nak cite pasal makan kan.. Ok makan kat sane terhad.. ade 2-3 kedai jek..ktrang makan kt kedai ni lupa dah name die.. tapi view die laut..mmg best... MAHAL.. itu je aku boleh ckp..mmg die mahal sbb sini tumpuan pelancong..so harga mmg mahal gilee.. nasi goreng bese rm10..mee ke mehun ke..sume rm10 keatas...air rm 4 keatas.. padahal makan sme macm kt kl..nsi grg bese rm 3.5 kt kl kt sini rm 10.. Sume harge same jek.. so aku pilih makan nasi goreng USA.. rm 12.50.. Dah alang2 kan.. dari nasi grg kosong jek..baik ade lauk2 sket..
 mase makan tuh ktrang ade jumpe makcik nih..die bwk bakul jalan2 tepi pantai jual nasi berlauk , nsi dagang..dan mcm2 lagi mknn ganu... ktrang pnggil la..try la nasi berlauk die..mcm2 lauk ade..byk dan sedap ok....rm3 jek...hape lagi borongla beramai2.. .. hehe..


Nasi Goreng USA-- RM12.50

Ermm.. Mase balik ade singgah kat Kg Losong,KT.. beli kopok lekor bwk balik... aku g kilang die trus.. sbb ade member ckp pegi kilang die lagi dpt murah n byk.. So ktrang pun serbu kilang die.. mmg banyk n murah.. bwk balik berguni guni..  Takde pun jalan2 Kuala Tggnu.. Sbb ktrang balik pun dah ptg..so nak sampai KL kul bpe plak.. Esok nye nak keje.. hehehee.. Next time la jalan2 KT.. last aku g Kt mase umur 18 tahun... Miss dat Moment..
Pualu Perhentian mmg best weh... dalam mse 10 tahun..aku nak dtg lagi..mungkin time tuh anak aku dah 4 kot.. hehhehe... Ok la tuh.. Ok aku suggest kan krg pegi pulau nih.. mmg terbaik.. Kalo sesape nak honeymoon pon best gak.. Sgt best ok.. :))



Hasil nukilan ~~ Mummy Merah...  :))

LoVe -- Ayeen Meyaa--En.Kucing--Bff --   :))

No comments:

Post a Comment